Toplam Sayfa Görüntüleme Sayısı

12 Aralık 2013 Perşembe

KARLI ŞARKILAR...

KARA EŞLİK EDEN ŞARKILAR

Dağda bir avcı kulübesi kadar mahsurum, sana mecburum...
Kış bu sene tam zamanında ve gerçekten kış gibi geldi. Dışarıda yollar diz boyu kar iken, ben de boş durmayayım ve kışlı karlı şarkılardan bir liste yapıp kar keyfinize eşlik etmek istedim. Kar benim için beyazlık, dünyanın kirinin pasının –birkaç ay için bile olsa- beyazlıklara gömülmesi demek. Karda yürümek, düşe kalka ilerlemek, saçımıza dökülen kar tanelerini saymak ve düşen kar tanelerinin dilimize konmasını beklemek, hatta yerlere yatıp kol ve bacaklarımızı açarak oynadığımız melek oyunu. Kar benim için çok şey ifade ediyor, çocukluğumun ilk 10 yılı Sivas’ta karlar içinde geçti, sizin de karla ilgili anılarınız varsa, dilerim fonunda bu şarkılardan biri ve birkaçı mutlaka olur…

Kayahan – Kar Taneleri 

Alıcı kuşlar gibi başımın üstünde dönüp durmayın
Alıcı kuşlar gibi başımın üstünde dönüp durmayın
Kol kola girip yalnızlığımı vurmayın yüzüme kar taneleri
Kol kola girip yalnızlığımı vurmayın yüzüme kar taneleri

Ah özledim hemde çok özledim ezberledim beklemeyi
Özledim hemde çok özledim ezberledim beklemeyi
Yollar benim umudumdur yoları kapatmayın
Yağmayın yollarıma durun kar taneleri

Yollar benim umudumdur yoları kapatmayın
Yağmayın yollarıma durun kar taneleri

1987 yılı çıkışlı Benim Şarkılarım albümünde yer alan bu şarkı, her çalışta o zamanki Kayahan şarkılarına saygı duruşuna geçerim. Bu şarkı Nilüfer'84 albümünde Nilüfer tarafından da seslendirilmişti. Bir hasretin kar tanelerine atfedilmesi, sevgilinin gelmesi beklenen yollara yağan karlara sitem, sevgiliye özlem Kayahan'ın yorumunda insanın içine işliyor. Söz-Müzik: Kayahan


Yaşar – Cezayir Menekşesi
Yine kar yağıyor sokaklara
Sana yar yol bulamıyorum
Dinlenmiyor şu gönlümün kavuşmak endişesi
Gözlerin cezayir menekşesi

İmdat yine mi yol
İmdat yine mi kar
İmdat yine mi karlardan yollar örtülüyor

Yaptığın cezaya girer senin
Gün olur her alev küllenir
Küllenmiyor senin yangının büyüyor hay aksi
gözlerin cezayir menekşesi

Şu yağan karlar gönlümün ceza-i müeyyidesi
gözlerin cezayir menekşesi
Dağda bir avcı kulübesi
Kadar mahsurum sana mecburum
Senin sesin melek sesi
Ve gözlerin cezayir menekşesi

Karlardan dolayı sevgiliye kavuşamama teması, 1996 yılındaki Divane çıkışından bu yana, yorumu ve şarkılarıyla özel bir yere sahip olan Yaşar’ın bu şarkısına da konu olmuştu. Söz-Müzik: Yaşar

Zerrin Özer – Kar Tanesi
Gökten oynaya oynaya yağar kar tanesi
Düşer sessiz sessiz döne döne kar tanesi
Havalar çok ayaz çok ayaz çok ayaz üşüyorum

Dön gel dön gel artık dön gel dön gel artık
Seni seviyorum istiyorum özlüyorum

Gökten damlaya damlaya yağar damlacıklar
Düşer tane tane döne döne damlacıklar
Her taraf çal çamur çal çamur çal çamur
Yağıyor sel yağmur sel yağmur sel yağmur
Üşüyorum...

Dön gel dön gel artık dön
Gel artık dön gel artık
Seni seviyorum istiyorum özlüyorum

Esasen Gül Erda’nın 1990 yılı çıkışlı Bir Sevda Yeli albümünde yer alan bu şarkı, daha sonraları Burhan Çaçan gibi pek çok sanatçı tarafından seslendirilse de, asıl bilinirliğini Zerrin Özer’in aynı yıl çıkan İşte Ben albümünde Zerrin yorumuyla kazandı.



Teoman – Kupa Kızı Sinek Valesi

Bir iskambil falında
Çıkmıştık birbirimize
O güzel kupa kızıydı
Sinek valesiydim bense

Gece yarısı o perşembe
Rastladım köprü üstünde
Ağlama dedim o ağladı
Trabzanlardan indiğinde

Saçların mı ıslak yoksa ıslak mı yaşamak dedim
Senin için rüzgarda hep yağmur mu var
Gözlerin mi daldı yoksa sıkıldın mı sorulardan?
Hiç geçmez mi gözlerinden bu sonbahar?

Bir kar tanesi ol
Kon dilimin ucuna
Bir kar tanesi
Erir ağzımda

Bir kar tanesi ol
Kon dilimin ucuna
Bir kar tanesi
Erir ağzımda

Sırılsıklamdı soyundu
Vücuduma dokundu
Biraz pürüzlü tenimde
Yaşam hücrelerimi buldu

Mutluyudum o uyudu
Sarıldım sayıklarken
Tanımadığım o adları
Yanımda çırılçıplak

Saçların mı ıslak yoksa ıslak mı yaşamak dedim
Senin için rüzgarda hep yağmur mu var
Gözlerin mi daldı yoksa sıkıldın mı sorulardan
Hiç geçmez mi gözlerinden bu sonbahar?

Bir kar tanesi ol
Kon dilimin ucuna
Bir kar tanesi
Erir ağzımda

Bir kar tanesi ol
Kon dilimin ucuna
Bir kar tanesi
Erir ağzımda

Rüyamda gururluydum, biliyordum diyordum
İnanmak lazımmış meğer iskambil fallarına
Uyandım, bakakaldım, hayali bir parmağın
Bıraktığı yazıya, pencere camının buğusuna

Hoşçakal...

Bir kar tanesi ol
Kon dilimin ucuna
Bir kar tanesi
Erir ağzımda

“Bir kar tanesi ol, kon dilimin ucuna/Bir kar tanesi, eri ağzımda” sözleriyle ve ilk animasyon klip örneklerinden olan klibiyle şimdiden klasikler arasına giren bu Teoman şarkısı, 2003 yılı çıkışlı Teoman albümünde ye alıyor. Söz-Müzik: Teoman ve Deniz Özbey.


Nilüfer – Her Yerde Kar Var

Her yerde kar var kalbim senin bu gece
Her yerde kar var kalbim senin bu gece
Belki gelirsin sen bakarken pencereden
Gözler yalnız özler karda senden izler

Yürümek karda zordur
Gelirsen bak aşk budur
Dönsen köşeden şöyle
Şarkı söylerim böyle

Laaay la lay la lay la lay
Laaay la lay la lay la lay

Yağma kar dur artık
Bak buz oldu kalbim
Yağma sesimi duy
Belki gelir sevgilim

Göz yaşım dur düşme
Gelmeyecek düşünme
Kes ağlamayı artık
Bak oldu bana yazık

Karda zordur yürümek
Anladım gelmeyecek
Dünya oldu bana dar
Neden yağdın söyle kar

Dünya oldu bana dar
Neden yağdın söyle kar…?

Laaay la lay la lay la lay
Laaay la lay la lay la lay
Laaay la lay la lay la lay

Esasında Adamo’nun Tombe La Neige şarkısından aranjman yapılan ve Türkçe sözlü olarak ilk olarak Adamo ve sonra da Ajda Pekkan tarafından seslendirilen şarkı, Nilüfer'in 1988 yılı çıkışlı Geceler albümünde yer alıyor. Söz-müzik: Salvatore Adamo, Türkçe sözler: Fecri Ebcioğlu

Akrep Nalan – Karlar Düşer

İnşallah ol sen de böyle
Aşık ol da bak birine

Ben oldum da ne oldu sanki
Senin gibi birisine

Karlar düşer
Düşer düşer ağlarım
Hep ismini hep ismini
Anarım

Gel de gör bak şimdi beni
Bulamazsın eski halimi
Seni düşünmekten
Yitirdim ben benliğimi

Zaten sende insaf yoktu
Olsaydı terk etmezdin beni
Terk ettin de ne oldu sanki
Bak buldum başka birini

Adamo’nun Car Je Veux şarkısından yapılan aranjmanla Türkçe’ye kazandırılan ve Türkçe olarak Adamo’dan Emel’e Zeki Müren’den, Candan Erçetin’e kadar pek çok sanatçı tarafından seslendirilen bu şarkı en çok Akrep Nalan’la tanındı ve sevildi. 1991 yılı çıkışlı ilk Akrep Nalan albümü Dağ Çiçeği'nde yer aldı. Söz-Müzik: Salvatore Adamo, Türkçe sözler: Fecri Ebcioğlu
 

Yeni Türkü – Resim

O kadar sevdim ki resmini
İşte bugün konustu benle
Yorulmuştum çalışmaktan
Karda uzun yürüdük senle
Geceleri resmine baktım olanları anlattım
Seni bir görsem diye diye
Uyudum yağmurun sesiyle
O kadar sevdim ki resmini
Biliyorum görünce beni hep tanıyordum diyeceksin
Rüyalarımda hep sen vardın
Hep tanıyordum diyeceksin
Okuduğum her cümlede
Konuştuğum her insanda
Gördügüm her güzellikte
Sende varsın
Sen hep varsın
O kadar sevdim ki resmini

Karda uzun yürüyüşlerin şarkısı olan bu şarkı Yeni Türkü’nün 1987 yılı çıkışlı Dünyanın Kapıları albümünde yer alan bir klasik. Söz: Meral Özbek Müzik: Derya Köroğlu



Ezginin Günlüğü – Leyla


Bir sabah çıksam kaybolsam
Dönmesem kalsam anılarda
Belki bir sevda türküsünde vurulurdum
Gel künyemi al dağlardan

Aşk nedir söyle kayboldum
Belki bir düşte unutulmak
Her sabah bir dev masalında uyanınca
Hep çocuk kalmak, kurtulmak
Kar yağıyor bu gece, öyle beyaz ki şehir
Anlamak bir ömür sürer, hayat niye kirlenir
Karlı bir gece sen buldun
Kaldırımlarda kalbimi
Al götür rüzgârlara savur, hadi durma
Ver benim eski yarimi

Ben kimim söyle kayboldum
Dönmedim kaldım anılarda
Her sabah bir çöl masalında uyanırdım
Belki de yanlış bir Leyla


Türk Müziğinin soluk almasını sağlayan en güzel ve en umutlu duygular yayan gruplardan Ezginin Günlüğü’nün 1998 yılı çıkışlı Aşk Yüzünden albümünün klasiğinden. Sırf " Kar yağıyor bu gece, öyle beyaz ki şehir/Anlamak bir ömür sürer, hayat niye kirlenir” gibi bir söz için bile bayılırım bu gruba, ki daha neleri girerdi aslında bu listeye. Söz: Hüsnü ARKAN Müzik: Nadir GÖKTÜRK

Barış Manço – Kara Sevda
Nasıl anlatsam bilemiyorum içim içime sığmıyor
O deli dolu neşe dolu kişi ben değilim sanki
Dışarısı buz gibi lapa lapa kar var benim içim yanıyor
Eksi kırk derece soğuk suda bile yüzerim inan ki

Kara sevda kara sevda dedikleri daha ne olabilir ki?
Kara sevda kara sevda seni benden kim ayırabilir ki?
Çocukça bir aşk gelip de geçme sakın gülme halime
Nasıl olduğunu anlayamadım ama seviyorum seni delicesine

Nasıl anlatsam bilemiyorum gözlerim kararıyor
Tepe taklak oldu dünya tersine sanki
Bütün aşıklar el ele kol kola cıvıl cıvıl geziyor
Bense nuhun gemisinde tek başıma gibi inan ki

Dışarısı buz gibi lapa lapa kar var/Benim içim yanıyor, diyerek Kara Sevdasını haykırdığında yıl 1989’du. Darısı Başınıza albümünün her biri klasikleşen şarkılarından biri olan bu şarkı Ayşegül Aldinç tarafından da seslendirilmişti.


Nil – Kış Şarkısı
bugün hava sıfırın altında on
seni düşündüm ama inan bu son
mesela sen hiç kardan adam yaptın mı? 
basılmamış kara bastın mı?
ve üzülmek için çaldın mı bir kış şarkısı?
bugün moralim sıfırın altında on
seni özledim ama bence bu son
mesela sen hiç buza basıp kaydın mı?
eldivenle atkı aldın mı?
ve üzülmek için çaldın mı bir kış şarkısı?






Nil Karaibrahimgil’in Özgür Kız olduktan sonra çıkardığı 2003 yılı çıkışlı Nil Dünyası albümünün en saf, naif ve samimi şarkılarındandır. Şimdi ne Nil o saf, naif şarkıcı, ne şarkıları o saf, naif zamanlarının şarkıları, gene de eski günlerin ve karın hatrına bu şarkı da bu listede olsun istedim… Söz-Müzik: Nil Karaibrahimgil

Bonus 1: Yaşar – Sebepsiz Fırtına
Gerilir büyür ah
Bir sebepsiz fırtına
Kardeşidir umut aşkın
Kalan elinde avucunda

Fırtınalardan kurtar beni ya
Batırma gemilerimi
Umutlar aşkın teknesi ya
Umutlarım tükendi

Sensiz olmuyor yerine konmuyor
Kimsenin eli senin gibi dokunmuyor
Karlara inat yürürüm yollarına
Adını camlara yazdım okunmuyor

Gerilir büyür ah
Bir sebepsiz fırtına
Kardeşidir umut aşkın
Kalan elinde avucunda

Fırtınalardan kurtar beni ya
Batırma gemilerimi
Umutlar aşkın teknesi ya
Umutlarım bulutlanır
Adına düğümlenir

Sensiz olmuyor yerine konmuyor
Kimsenin eli senin gibi dokunmuyor
Karlara inat yürürüm yollarına
Adını camlara yazdım okunmuyor

Liste sona erdi ancak, bazı şarkılar var ki, onlar için her zaman kontenjan yaratmak boynumun borcu. 1998 yılı çıkışlı Esirinim albümünün hitlerinden Sebepsiz Fırtına böyle bir şarkı. “Karlara inat, sevgilinin yollarına yürüyenlerin marşı" bu.

Bonus 2: Ahmet Kaya – Söyle
Söyle yağmur çamur
Değmedi yüreğime
Şimdi ben nerdeyim
Sen nerde

Söyle ay doğmadan
Düşmesin yaş gözüme
Şimdi ben nerdeyim
Sen nerde

Dışarıda kar yağıyor
Benim içime yağmur
Ağlama gözbebeğim
Biraz daha dur

Yüreğime basa basa
İçimden yar gidiyor
Ağlama iki gözüm
Biraz daha dur

Ay ay ay ay yanıyor ömrüm

Vallah yağmur çamur
Değmedi yüreğime
Söyle ben nerdeyim
Sen nerde

Söyle ay doğmadan
Düşmesin yaş gözüme
Söyle ben nerdeyim
Sen nerde

Söyle yağmur söyle
Değmeden yüreğime
Söyle gökyüzüne
O nerde

Söyle ay doğmadan
Düşmesin yaş gözüme
Söyle gökyüzüne
O nerde

Ay ay ay ay yanıyor ömrüm

Söyle baksın gece
Dağlardan hasretime
Söyle bilmesem de
O nerde

1998 yılında çıkan Dosta Düşmana Karşı albümünün tarifsiz şarkısı. Ahmet Kaya benim için kategorilere girmeyen bir sanatçı ve onun yorumu ve şarkıları kalbimin en kıymetli köşesindedir. O "Dışarda kar yağıyor, benim içime yağmur" dedikçe, benim de içime yağmur yağar. Söz-Müzik: Ahmet Kaya

Dışarda hava ne kadar soğuk olursa olsun, bu şarkılar sizi ısıtsın...


Hiç yorum yok: