Toplam Sayfa Görüntüleme Sayısı

30 Aralık 2020 Çarşamba

2020 YILININ DİKKATE DEĞER ALBÜMLERİ...

2020'NİN DİKKATE DEĞER ALBÜMLERİ



    Hepimizi canından bezdiren 2020 nihayet ve tümden giderken geriye daha önce benzeri yaşanmamış anlar, anılar ve deneyimler bıraktı. Hepimiz için yeni olan bu zamanlarda yepyeni hayatlar yaşamayı öğrendik veya adapte olmaya çalıştık. Benim için çok verimli geçti diyebilirim, zaten her ortamda kendi kendini oyalayacak bir şey bulabilen biriyim, bu süreçte bol bol müzik dinledim, bin tane dizi bitirdim (netflix adeta bugünler günler için yaratılmış), kendi kendime gitar çalmayı öğrenmeye çalıştım, şarkı sözleri yazma girişimlerim oldu, sevdiğim sanatçılarla yayınlar yaptım, herkes gibi mutfağa dadandım, ekmekler, kekler, yemekler yaptım, işim devam etti, hülasa durumu verimhaneye çevirmeye yönelik çalışmalarla ve umarım öyle kalması dileğimle hasta olmadan (ya da farkına varmadan) bitirdim seneyi. İşin toplumsal boyutundan bütün sene boyunca bahsedildi, o yüzden ben bu yazıda sadece beni ilgilendiren kısmından, yani bu sene çıkan, dinlediğim albüm ve şarkılardan bahsedeceğim. Bu sene de dijital single hakimiyetinde geçti yıl. Bir dolu albüm/şarkı salındı dijital ortamlardan kulaklara. Her ne kadar dijitalden yayınlanan müzik, basılı bir karşılığı olmadığı için, benim için diskografinin eksik parçası sayılsa da, çağın gerçeği bu deyip ve tabi yazısını yazmak üzere fikrim oluşsun diye ilgimi çeken albümleri dinledim. Tabi bu arada şunu da belirteyim, bazı albümler bu yazıyı yazmadan önce çıktığı için kadraja giremedi. Hep diyorum Aralık ayının özellikle 2. Yarısı çıkan albümler çok talihsiz diye, Aralık ayının ortasında çıkartacağınıza Ocak’ı bekleyin daha hayırlı olur diyor ve albümlere geçiyorum. İşte bu sene dinlemeye değer bulduklarım: 

2020’DE BU ALBÜMLERİ DİNLEMEYE DEĞER BULDUM: 
  
1) ÇİĞDEM ERKEN – UYANDIM YOKSUN 


    Çiğdem Erken 2020’yi 4. Albümü Uyandım Yoksun’la geçirdi. Nisan ayında çıkan albümde Çiğdem Erken gene müzikal ustalığını yorumculuğuyla taçlandırdığı, su gibi akan, yormayan, dinlendiren bir albüm yaratmış. Çiğdem Erken 2000’lerde bana çocukken ve şimdi de çok sevip dinlediğim Sevingül Bahadır’ın ruhunu hissettiriyor. Şarkılarda bir hikaye anlatılırken Çiğdem Erken o hikayelerin dinlendirici sesi olarak bizi duygudan duyguya atıyor. Şarkıları renklendiren enstrümanların tek tek duyulmasıyla adeta 2000’lerde plak hissini duyuyorsunuz. Adeta bir müzikal dinletisi gibi albüm. Her şarkıda kafanızda sahneler canlanıyor. Yer yer fadoya da göz kırpan bir tarz Çiğdem Erken’inki. Bu albümden çok uzun bahsetmek istedim, çünkü böyle albümlerin gündeme gelmesi gerek. Albümde Halil Sezai ve Çağan Irmak düetleri de var. Hüznün Dibi, Hayal Et, Çok Uzak Yollarında, Kalbimiz Yıldızlı Pekiyi nefis.

    
    2) GÜLÇİN – DAVET


    Solo çalışmalarıyla dinlemeyi çok sevdiğim Gülçin 2020 yılında dijital ortamda Davet albümünü çıkardı. R&B, Blues, Disko tarzların Türkiye temsilcilerinden diyebileceğim Gülçin batılı gırtlağı ve yorumuyla tekbiçimliliğin hakim olduğu Türk popüler müziğinin farklı renklerinden ve özgün isimlerinden oldu. Bu albümde de sevdiği, ona ilham olan her müzik türünden örnekler veren Gülçin R&B, disko, blues ve pop’u harmanladığı kendi şarkılarını seslendiriyor. Şarkılar çok sağlam, endişem de ana akıma çıkamayacak kadar yüksek soundlu olmasıydı, zira böğür böğür arabesk gırtlak namesi seven Türk müzik dinleyicisinin çok alışık olduğu bir tarz değil ama neyse ki bu olmadı ve Gülçin bu konudaki çalışkanlığı azmiyle kendini kabul ettirebildi. Gülçin bu albümünden ondan beklenen ne varsa veriyor, ne bir eksik ne fazla. Davet, klip şarkısı disko tarzı Beni Bu Rüyadan Uyandırma (acaip dans ettiriyor), Aşk Sanrılarmış ve ilginç sözleriyle Öküz dikkatimi çekenlerden.


    3) HANDE YENER – CARPE DIEM
    

    Müzikteki 20. Yılında sürekli dinamik, sürekli değişen bir Hande Yener var, ne yapsa kendine yakıştırmasını bilen, risk almaktan çekinmeyen, asla tatmin olmayan, trendleri takip eden, şarkılar kadar görselliğine de özenen... Bu yüzden diyorum insanlar meslekleriyle doğarmış, Hande Yener de sahnede olmak için doğmuş. Şimdi 20. Yılında hazırladığı Carpe Diem albümünde de gene günün soundunu yakalayan bir Hande görüyoruz. İddialı ve bunun da altını dolduruyor. 2020’de Bela isimli bir tekli de yayınlayan Hande Yener, senenin en dikkat çekici albümünü yayınladı, öyle ki sosyal medya da her şarkının ayrı ayrı kitlesi oldu. Bu anlamda emeklerin başarıya ulaştığını görmek güzel. Hande bu albümünde de asla kendinden taviz vermeyen ve kimseye müdanası olmayan bir kadın resmi çiziyor. Şimdiye kadar şarkılarında çizdiği imajıyla da uyumlu. Bu albüm biricik Apayrı albümünün part II’si gibi. Pop ve elektronik tarzında ve synth-pop, funky, deep house ve R&B esintileri içeren bir albüm. Carpe Diem, Aşk Sandım ve Bulut albümü sırtlayan şarkılar ama diğerleri de bir hayli güçlü.


    4) SERTAB ERENER – BEN YAŞARIM


    
Sertab’ın CD formatında çıkmayan tek albümü olarak diskografide yerini alan Ben Yaşarım’ı dinlemeyi çok geciktirdim aslında. Sadece Plak olarak basılan (buna da şükür) bu albümü bir ihtimal CD’si çıkacak diye dijitalde dinlemeyi reddetsem de sonunda inadımı kırıp dinledim ve gördüm ki albüm gerçekten her övgüyü hak edecek bir sound kalitesinde, şarkılar desen her biri dolu dolu, beste söz bütünlüğüne sahip, bir derdi olan şarkılar; yorum desen şarkılarda bağırmadan da şarkıyı kalbe çakan dingin ama güçlü bir Sertab yorumu var, kapak tasarımı desen şimdiye kadar gördüğüm en güzel kapak tasarımına sahip albümlerden her anlamda özenilmiş bir iş. Sertab son yıllarda giderek daha akustik albümlere yöneldi ve çok iyi oldu bence. Bu albümde de Ersel Serdarlı, Emre Kula ve Can Bonomo hazineleriyle çok güzel bir ekip işi olmuş, Sertab’ın “sesim var, göstereyim” tavrından sakin sakin söyleyerek sesinin her rengini gösterdiği akustik şarkılara evrilen kariyerinde, bu albüm çok özel bir yerde. Slov şarkıların hareketli şarkılardan daha başarılı olduğu albümde özellikle Ben Yaşarım, Farzet ve Koyudur Karanlığı beni çarptı, albümün geneline hakim olan mistik, yer yer karanlık ton gerçekten bu albümü Sertab evinizin salonunda söylüyormuş da size derdini anlatıyormuş gibi hissettiriyor. Çok sahici, çok empati kurabildiğiniz şarkılar. Birkaç sene önce seslendirdiği Kız Leyla’nın bu albümle kayıt altına girmesi de çok iyi olmuş. Bu arada Sertab Erener klasikler üstü LAL albümünün makyajsız stüdyo hali de Ah Şişede Lal adıyla plak formatında çıktı.


    5) SEYYAL TANER & KURTALAN EKSPRES – ÂŞIKLAR


    Türk popüler müziğinin ikonlarından Seyyal Taner’in, Türk Anadolu Rock Efsanesi Kurtalan Ekspres’le beraber bir albüme imza atacağını söylediği konserinden bu yana heyecanla beklediğim albümü Aşıklar-Bir Dede Korkut Masalı adıyla 2020 yılında plak formatında yayınlandı. Pir Sultan Abdal, Yunus Emre, Âşık Veysel, Musa Eroğlu, Âşık Mahsuni Şerif’in eserlerine Seyyal ve Kurtalan Ekspres’in dokunuşlarıyla geçmişimizin türkülerini ve deyişlerini günümüz sounduyla dinliyoruz. Türkülerin özü bozulmadan ama modern dokunuşlar yapılmış bu melodilere. Gerçekten çok sağlam ve yılların Seyyal’i, gümbür gümbür yorumuyla benim diyen yeni yetme popçulara şarkıcılık dersi veriyor adeta. Âşıklar geleneğini rock tınılarıyla sunarak büyük bir misyonu da yüklenen albümde geçmişimizi, türkülerimizi, bir toplumun koynundan çıkmış melodileri günümüz müzik dinleyicisine ulaştırıyor ve tarihsel köprü görevi de görüyor. Bu şarkılar bizim özümüz ve bu anlamda çok önemsiyorum bu albümü. Ayrıca tabi ki baştacı Seyyal Taner efsanesini Kurtalan Ekspresle birlikte bizimle buluşması ayrı bir güzelliği albümün. Bazı türkülerin hücum kayıt olarak yer aldığı albümde Ergüder Yoldaş, Esin Afşar ve Cemil Cankat’ın da besteleri bulunuyor. Dedem Korkut, Garip, Bir Selam Sana dinlemeyi en çok sevdiğim eserler. Resmen bir müzikal şölen…

    
    6) SILA – ACI MEŞK ASLOLAN HEVES



    Sıla 13. Yılı olan 2020’yi özel bir albümle karşıladı. Geçen seneden bu yana dijitalde çıkardığı şarkıları 2020 yılında “İnandım” adlı şarkıyı da ekleyerek tek bir CD’de topladı. Sıla geçen sene “Acı” ve “Meşk” olmak üzere aralıklarla çıkardığı EP’lerini 2020 yılında “İnandım” ile tamamladı. 7 şarkıdan oluşan albümde İnandım ile birlikte Ağrı, Sabır, Medet, Karanfil, Haytalar Dükkanı, Zeybek şarkıları bulunuyor. Gene hayata dair ve aşka dair bir şehirli kadının isyanlarını haykıran şarkılar bunlar ve tabi ki Sıla yorumu farkıyla. Bir yandan da hareketli şarkılarda alttan altta yerinizde kıpraştıran ritimlerle keyifle dinlenen bir albüm. Sabır çok iyi.


    7) KALBEN – KALP HANIM


    Kalben 2020’de 3. Albümü Kalp Hanım’ı sundu. İlk albümünden beri tarzıyla Kalben farklı bir türün öncüsü oldu. Şarkılar kolay ezberlenmiyor, alışıldık söz beste akışı yok ama Kalbence bir akıcılığı var. Melankolik, karanlık, mistik şarkılar. Kalben’in yaşadığı, gözlemlediği, hissettiği daha çok hayata dair dertleri yer yer aşka dair dertleri var şarkılarda, şarkılarda günlük eşyaları ve kullanımları kullanımıyla da aslında şarkı söylemiyor gününü içinden geçenleri anlatıyor. Kalbinize dokunuyor. Aslında bir nevi insanın kendi kendine konuşmaları gibi hissettiriyor, evet Kalben’in yaptığı tam da bu bilinç akışı gibi insanı kendi kendiyle konuşturuyor. Ya da sanki siz kendi kendinize konuşuyorsunuz da Kalben dış ses olmuş sesli olarak dışa vuruyor aklınızdan geçenleri. Bunu özellikle Seni Özlerim şarkısında hissediyorsunuz. Son Bir Gece ve Leyla’nın İzleri nefis.


    8) GÖKHAN TÜRKMEN – ROMANTİK


    
2000’li yıllarda 90’lar ruhunu yaşatan nadir 2000'li yıllar müzisyenlerinden Gökhan Türkmen, 5. albümüyle sessiz ama emin adımlarla şarkılarını sunmaya devam ediyor. Gerek özgün yorumu, gerekse içinde hüzün barındıran dinamik şarkılarıyla gene güzel eli yüzü düzgün bir albüme imza atmış. Ses rengini ayrıca seviyorum, özellikle slov şarkılarda çok daha iyi anlaşılıyor ses rengi. Gene aşka dair şehirli bir erkeğin duygularını anlatan şarkılar bunlar ama duygularından kopmamış bir şehirli erkek var bu şarkılarda, o yüzden romantik diyor. 90lardan fırlamış bir aşk adamı görünümünde. Bununla birlikte günün sounduna çok uygun şarkılar, klişe, içi boş aşk sözleri ya da vıcık vıcık, böhür böhür kederlere gark olmuş insan hikayeleri yok, umutlu, yalnız, melankolik, hüzünlü ve samimi insanların şarkıları. Türkmen şarkılarda kendiyle dertleşir gibi. Bu 90lar ruhu, 90ların meşhur önümüze gelen bir tekme çocuk oyununa atıfta bulunan şarkı sözlerinde de görülüyor. Fransızca bir şarkı da yer alıyor albümde, bu da Gökhan Türkmen’in uluslararasılığının bir nişanesi olarak albümden gülümsüyor. Gökhan Türkmen’in en özel albümlerinden bu, dinlerken çok keyif aldım, su gibi akan yormayan bir albüm. Gökyüzünden, Yalnızım Ulan, Bout D’Histoire…

    
9) TOLGA FUTACI – YOL AYRIMI


    2004 yılındaki yarışmadan bu yana müzik çizgisinde kendine özgü bir tarz yakalayan Tolga Futacı caz tınılarını popla harmanlayan albümü Yol Ayrımı’nı 2020’de albüm halkasına ekledi. Albümde Orkide gibi sıfır şarkıların yanında Doğan Canku hiti Sonsuza Dek ve Yaşar klasiği İltifat Et gibi caz formunda yeniden yorumlanan şarkılar da var. Özellikle Sonsuza Dek düzenlemesini sevdim. Tam dinleti olmuş. Albümün benim açımdan sürprizi çok sevdiğim İltifat Et parçasının cover olarak caz formunda yorumlanması oldu. Şarkı bütünüyle farklı bir havaya bürünmüş, çok fazla benimseyemediğim giriş kısmı dışında fena da olmamış. O girişteki haykırış kısmını fazla riske girmeden geçmesi, biraz da nağme yapması biraz etkiyi düşürmüş, tek eleştirim bu olabilir, gerisi gayet güzel caz formuna dönüştürülmüş. Albüm mod yüksekken değil de, akşam bir kadeh şarap eşliğinde arkadan tatlı tatlı bir ses gelsin moduna uygun, hafif loş ortam şarkıları bunlar, o yüzden dinginlik, sakinlik, rahatlık anı şarkıları ve yorumları bunlar. Güzel bir dinleti albümü. Bitirmedim, Benim Ne Suçum Var ve Sözüm Ona Aşk dikkatimi çeken şarkılar oldu.

    
    10) GÜLBEN ERGEN – SENİ KIRMIŞLAR

    Sene başında Bu Benim Hayatım isimli bir şiir/şarkıyla ses veren Gülben Ergen yıl bitmeye yakın sol açıktan yetişti 2020’ye. Deniz Seki, Ersay Üner, Cansu Kurtçu, Derya Uluğ, Asil Gök, Ayla Çelik, Şebnem Sungur, Kubilay Karça, Yıldız Tilbe, İntizar gibi dostlarının katkılarıyla yayınladığı eli yüzü düzgün, rahat dinlenen fantezi pop albümde ses oktavının imkan verdiği en iyi şekilde seslendirmiş şarkıları. Hayata dair şarkılar içeren, aşkı da hayatın bileşenlerinden biri olarak dahil eden şarkılardan Ben Buralardan Gidicem, Küllerimden Doğuyorum, Seni Kırmışlar, Deniz Seki’nin Masal Bitti’si dikkatimi çeken şarkılar oldu.

    
    BUNLAR DA VAR: Burası da 2020’de çıkan ama ilgimi çekmeyen albümler. 
    
    MURAT DALKILIÇ – AFETA
    

    SİBEL CAN – HAYAT

    
    GÖKHAN ÖZEN – FİRARDAYIM


    Yazının ilk bölümü böylece sona ererken, esas 2020'ye damga vuran tekliler, projeler ve olmasa da olur şarkılara da diğer yazılarda değineceğim...

Hiç yorum yok: